Hordható robotikai eszközök.
Kiszolgáló robotika.
Robottaxi.
Boston Dynamics.
Viselhető külső vázak, vezető nélkül közlekedő gépkocsik, minden terepen helyt álló járművek – a Hyundai meggyőződése, hogy a jövő mobilitása jóval többről szól majd, mint személyautókról. Az 'Emberiséget szolgáló fejlődés' jövőképének égisze alatt szenvedélyes elhivatottsággal kutatjuk és fejlesztjük robotjainkat.
Új generációs robotikai elképzeléseink átsegítenek bennünket a fizikai korlátokon és a képzelet határain, és a mobilitás feladatkörét a virtuális térre is kiterjesztik: ezt nevezzük metamobilitásnak. Robotikai üzletágunk elősegíti a jövőbeli mobilitás irányába mutató paradigmaváltást, amelynek keretében a klasszikus közlekedési eszközökön túllépve megvalósítható az emberiség korlátok nélküli mozgási szabadsága.
Egy olyan jövőről álmodunk, amelyben az emberek és a robotok együtt élnek
A Hyundai robotikai értékláncot hoz létre, amely a robot-alkatrészek gyártásától kezdve az intelligens logisztikai megoldásokig mindent magában foglal. Ez annak a jövőbeli mobilitásnak a kiindulási pontja, amelynek segítségével a közúti járművek hagyományos koncepcióján áttörve, korábban elképzelhetetlen helyekre jutunk el.
A robotikai vívmányai jelentős mértékben javíthatják az életminőségünket. Munkában, otthon vagy játék közben: megoldásaink minden helyzetben, minden feladat elvégzésében segítséget nyújthatnak. Visszaadhatják a gerincsérült embereknek a járás képességét, vagy segíthetnek az ipari munkásoknak feladataik elvégzésében.
Egy olyan jövőről álmodunk, amelyben az emberek és a robotok együtt élnek
Ismerje meg Jun-beom Parkot.
2019-ben levelet kaptunk Jun-boem Park íjásztól. Megható történetét megismerve robotikai csapatunk rögvest munkához látott. Vajon a hordható robotikai eszközök segítségével Jun-boem képes lehet újra járni?
Jun-boem első lépései.
Jun-beom Park édesanyja élénken emlékszik fia első lépéseire. Koraszülött volt: hét hónapra, 1,8 kilogrammosan született. Inkubátorból ismerkedett a világgal, ám később megerősödött, és 15 hónaposan megtette első lépéseit, méghozzá magabiztosan és mosolyogva. Ez azonban még csak a kezdet volt az ifjú Jun-beom Park számára.
Váratlan baleset tizennyolc évesen
2008. május 5-én Jun-beom Park életét örökre megváltoztatta egy baleset. Soha nem felejti el azt a napot. A könyvtárba tartott barátaival. Majd a mentősök hangja visszhangzott a fülében. A baleseti sebészeten nyitotta ki a szemét. Ekkor látta először sírni az édesapját. Megsérült a mellkasi gerince: egész életére kerekesszékbe kényszerült.
Kétségbeesés, remény és aranyhal.
Legyűrte a depresszió. Park bezárkózott, eltaszította magától barátait, barátnőjét, még a szüleit is. Nehezére esett alkalmazkodni az új valósághoz. Egy éven át ki sem jött a szobájából. Aztán aranyhalak hátán csillant meg számára a remény: rájött, hogy megértést és megkönnyebbülést hoz neki, ha gondoskodhat róluk.
Új kihívás.
Az íjászat kiutat mutatott Jun-beom Park számára a bezártságból, és visszavezette őt a világba. Először egy olyan, csökkent képességű emberekkel foglalkozó központban találkozott a sportággal, amelyet terapeutája ajánlott a számára. Amint célra emelte az íjat, megszűnt körülötte létezni a világ, és csak az új céljára koncentrált: hogy bekerülhessen a koreai paralimpiai válogatottba.
Gyakorlás, türelem, felkészülés.
Jun-Boem kezdett komoly eredményeket elérni. Leigazolt egy vállalati csapathoz, és különböző versenyeken győzött, míg végre 10 év után beválogatták a koreai válogatottba. Igazi álma azonban az volt, hogy egyszer felkelhessen kerekesszékéből, és szemmagasságból szemlélhesse a világot.
Jun-beom sikerei és motiváltsága, amivel felülemelkedett különleges állapotán, meghatotta és tettekre inspirálta a Hyundai robotika csapatát. Amint Jun-beom személyesen megkereste őket, kezdetét vette a „második első lépés” projekt. Vajon tudtunk neki segíteni, hogy ismét járjon?
A mellényként hordható külső váz (Vest EXoskeleton, röviden VEX) szintén a Hyundai által kifejlesztett, hordható robotikai eszköz. Feladata, hogy segítse a munkavégzést olyan esetekben, amikor a dolgozóknak hosszú órákon át kell felemelt karral dolgozniuk.
Hogyan működik a VEX?
A VEX megtámasztja a testet, és mérsékli az izomzat és a csontváz terhelését ismétlődő mozgássorozatok, illetve jelentős terhek emelése esetén. A természetes emberi mozgást utánzó VEX anélkül biztosít fokozott terhelhetőséget és mobilitást, hogy extra terhet róna a felhasználóra.
Alkalmazási területek.
A VEX elsősorban olyankor hasznos, ha a dolgozó magasba emelt kézzel végzi a munkáját, pl. alváz csavarozása, fékcsövek rögzítése vagy fékrendszer felszerelése.
Miután megvásároltuk a Boston Dynamics robotikai innovációs vállalatot, azzal a céllal összpontosítottunk a fejlett robotika fejlesztésére, hogy egy sor mobilitási megoldással tehessük tartalmasabbá az emberek életét. Meglátásunk szerint a robotika és a mobilitás egymást kiegészítő területek, amelyek kölcsönösen felgyorsítják egymás fejlesztését.
A mobil excentrikus droid (MobED) egy kisméretű mobilitási platform, amely a Drive & Lift (DnL) modult alkalmazza: egy olyan, excenteres kerék mechanizmust, amely egyetlen egységben tartalmazza a hajtást, a kormányzást és a fékrendszert. A MobED minden egyes kerekénél egy-egy DnL modult alkalmaz, amelyek képesek felemelni és leereszteni a platformot, így az vízszintes maradhat, miközben a MobED egyenetlen terepen halad, vagy alacsony akadályokon – például lépcsőkön vagy fekvőrendőrökön – kel át.
Intelligens kialakítás.
A MobED innovatív szerkezeti kialakítással rendelkezik. Lapos, négyszögletes padlója négy nagy átmérőjű keréken nyugszik. Ezek mindegyike különálló felfüggesztést kapott, ami ferde, illetve egyenetlen útfelületen is lehetővé teszi a szerkezet optimális elhelyezkedését és stabil mozgását. Ennek a felfüggesztésnek köszönhetően a platform szabadon módosíthatja tengelytávját, illetve kormányszögeit, és ennek köszönhetően bonyolult városi környezetben is fennakadás nélkül juthat előre.
Műszaki adatok.
A MobED 67 cm hosszú, 60 cm széles és 33 cm magas, tömege 50 kg. A tengelytáv nagy sebességű haladásnál az optimális stabilitás érdekében 65 centiméterre nyújtható, míg ha bonyolult környezetben kell kis sebességű manővereket végrehajtani, 45 centiméterre csökkenthető. A jármű legnagyobb sebessége 30 km/óra, a 2 kWh kapacitású akkumulátor egyszeri feltöltése négy óra üzemidőt tesz lehetővé.
Stabilizálás.
Az excenteres mechanizmusra épülő magasságszabályozás a környezethez alkalmazkodva állítja be az egyes kerekek magasságát, ezáltal mindig stabilizálja a karosszériát. A MobED 12 colos, felfújható kerekei hozzájárulnak az ütések és rezgések elnyeléséhez.
Változatos felhasználási területek.
A Hyundai bemutatta a MobED idegenvezető koncepcióját, amely a platformra szerelt kijelzővel vonja magára az emberek – például egy turistalátványosság látogatóinak - figyelmét.
Ön mire használná a MoBED-et? A videó néhány kreatív javaslattal szolgál.
A MobED platformot azzal a kettős céllal fejlesztettük ki, hogy egyrészt túlléphessünk a jelenleg elérhető, beltéri segítő és kiszolgáló robotok korlátain, másrészt a platform a lehető legteljesebb használati értéket kínálja városi környezetben. Ennek érdekében nagyságrendekkel javítottunk a szerkezet mozgékonyságán. Közben arra is aktívan keressük a választ, hogy a MobED potenciális felhasználói hogyan terjeszthetik ki a technológiához kapcsolódó igényeiket és felhasználási területeiket.
A Hyundai intelligens városokról alkotott jövőképében helyet kapnak a Plug & Drive megoldások, a városi légi közlekedés (UAM), a speciális céljárművek (PBV), valamint a Hub (ezeket a szolgáltatásokat összekötő, létfontosságú kapcsolódási pont). Az UAM járművek a városok egymástól távoli pontjain elhelyezkedő Hubok között biztosítanak légi közlekedést. Az utasok a Hubban átszállhatnak egy PBV járműre, amely közúton juttatja el őket úti céljukhoz.
Az Elevate egy innovatív, rugalmasan használható új elektromos jármű, amelyet néhány egyszerű kérdés hívott életre: Milyen volna egy olyan gépkocsi, ami képes járni? És ami még fontosabb: milyen előnyei volnának? A Hyundai egy lenyűgöző elektromos járművel válaszolta meg ezeket a kérdéseket: egy olyan, moduláris szerkezettel, amely robotlábain jóformán bármilyen terepen képes haladni. A több ízületből felépülő lábak alkalmasak a lépcsők megmászására, vízen átgázolva a felszín fölött tartják a karosszériát, és ha lyuk vagy üreg tátong a jármű előtt, egyszerűen átugorja azt.
Eltérő felépítmények, eltérő feladatokhoz.
Az Elevate tanulmány egy olyan moduláris elektromos járműplatformra épül, amelyre a feladattól függően eltérő karosszériák rögzíthetők.
Rugalmas mentőjármű.
Hatékony, gyors, strapabíró szállítójármű katasztrófa-elhárítási feladatkörben - az Elevate maximális mobilitású jármű.
Taxi a jövőből.
Az Elevate egyike a Hyundai számos „utolsó útszakaszra szánt” megoldásának, amelynek ráadásul útra sincs szüksége ahhoz, hogy célba jusson.
A robotika hatalmát a Hyundai legújabb elektromos járműtechnológiájával társító Elevate olyan helyekre is képes eljuttatni utasait, ahol korábban még nem járt gépkocsi, és ezáltal új távlatokat nyit a járművek nyújtotta szabadság terén.
Az önvezető autókkal régen csak a tudományos fantasztikus filmekben találkozhattunk. Mára azonban megváltozott a világ. Hamarosan a világ számos nagyvárosában kipróbálhatjuk az IONIQ 5 alapjaira épülő, önvezető robottaxikat - elsőként Las Vegasban, már 2023-ban.
Az innováció a legemberibb dolgoknál kezdődik.
Habár maga a technológia is lenyűgöző, a robottaxi éppen emberi jellemzői miatt lesz emlékezetes, hiszen a legjobb emberi tulajdonságokkal ruháztuk fel.
Biztonság és fenntarthatóság egysége.
Az autonóm közlekedést tisztán elektromos hajtástechnológiával társító IONIQ 5 robottaxi a biztonság és a fenntarthatóság emberközpontú értékeivel rendelkezik - olyan értékekkel, amelyek a Hyundai számára is létfontosságúak.
Ismerje meg az IONIQ 5-ösre épülő, önvezető robottaxit. Az autót megtanítottuk, hogy legyen tisztában környezetével, így ugyanúgy képes megbirkózni a problémás helyzetekkel, mint egy gondos, odafigyelő emberi autóvezető. Fékez, ha száguldó kerékpáros kerül az útjába, tiszteletben tartja a közlekedés más résztvevőit, és utat ad a megkülönböztető jelzéseit használó járműveknek. Mindez magától értetődő az IONIQ 5 robottaxi számára.
„A Hyundai Motor a kifejezetten akkumulátoros elektromos járművekhez kifejlesztett padlólemezre épülő IONIQ 5-öst teljesen autonóm járművek építésére alkalmas platformmá fejlesztette tovább.”
Woongjun Jang - a Hyundai Motor Company autonóm mobilitási központjának vezetője
Az IONIQ 5-ösre épül.
Dőljön hátra, és lazuljon el: a robottaxi a díjnyertes, tisztán elektromos IONIQ 5 összes kényelmi szolgáltatásával és ultramodern funkciójával gondoskodik önről.
Biztonságos autonóm működés.
Hogy valóra válthassa a robottaxi álmát, a Hyundai számos szoftverrel és hardverrel szerelte fel a tisztán elektromos IONIQ 5-öst: kamerák, radarok és LiDAR érzékelők hada gondoskodik arról, hogy a jármű a legváltozatosabb menetkörülmények között képes legyen vezető nélkül is biztosan, biztonságosan haladni.
Belső
A Hyundai elektromos, globális moduláris platformjára (E-GMP) épülő IONIQ 5 robottaxi belső tere tágas, kényelmes környezetet biztosít ahhoz, hogy a vezető nélküli autó fedélzetén utazók felszabadultan dolgozhassanak, pihenhessenek, vagy társasági életet élhessenek. A fedélzeten található, emberközpontú kezelőfelületek lehetővé teszik az utasok számára, hogy menet közben ösztönös módon kapcsolatot teremtsenek járművükkel.
A videóból megismerheti, egy kis emberi gondoskodással hogyan tesszük még innovatívabbá, és ezáltal mindenki számára biztonságosabbá az önvezető mobilitást. Mérnökeink a gondos, odafigyelő autóvezetők – például a szüleik - viselkedéséből merítettek ihletet, majd ezeket a tapasztalatokat felhasználták a robottaxi autonóm vezetési technológiáinak fejlesztése során.
Azért valósítottuk meg a robottaxit, hogy választ találjunk a mindannyiunkat sújtó, valós problémákra - a közlekedési dugókra, a balesetekre, és a légszennyezésre -, és hogy minél több ember számára tegyük még szabadabbá a mobilitás élményét.
A tisztán elektromos IONIQ 5-re épülő robottaxi az autóipari mérnökök társasága által meghatározott SAE 4. szintű önvezetésre képes, azaz biztonságosan tud emberi vezető nélkül közlekedni. A robottaxi valóra váltásához a Hyundai az önvezető technológiák piacának úttörő, vezető szereplőjével, a Motional vállalattal lépett együttműködésre, akik a biztonságos vezető nélküli használathoz szükséges hardverrel és szoftverrel szerelik fel a díjnyertes IONIQ 5-öst.
Több mint 30 érzékelő
Az IONIQ 5 robottaxi fedélzetén több mint harminc érzékelőt - kamerákat, radarokat, a fényt észlelő és távolságmérő LiDAR rendszereket - helyeztünk el elegáns formában. Ezek a környezet megbízható, 360 fokos érzékelésére, nagy felbontású képek készítésére, valamint a tárgyak és akadályok kiemelkedően nagy távolságról történő észlelésére képesek, ezzel támogatva a biztonságos autonóm működést. A Hyundai tervezői tudatosan nem rejtették el a robottaxi szenzorait. Ezek látványa azt üzeni a külvilágnak: „Rendelkezem mindazzal, ami ahhoz kell, hogy biztonságosan eljuttassam utasaimat úti céljukhoz.”
Az autonóm közlekedés öt szintje.
Tudta, hogy az autóipari mérnökök társasága (Society of Automotive Engineers, SAE) az autonóm mobilitás öt fejlettségi szintjét határozta meg? Az IONIQ 5 alapú robottaxi már most elérte a 4. szintet.
1. szint - vezetőtámogatás. Sebességtartó automata, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
2. szint - részleges automatizálás. Parkolás, haladás meg-megtorpanó forgalomban
3. szint - feltételes automatizálás. Bizonyos körülmények között alkalmas az autonóm közlekedésre
4. szint - magas szintű automatizálás. Bizonyos körülmények között a jármű minden vezetéssel kapcsolatos tevékenységet önállóan elvégez
5. szint - teljes automatizálás. A jármű minden körülmények között képes minden vezetéssel kapcsolatos tevékenységet önállóan elvégezni
Szigorú közúti vizsgálatok, valós körülmények között.
Hogy előkészítsük a robottaxi széles körű piaci bevezetését, több ezer problémás, kiszámíthatatlan helyzetben teszteltük annak képességeit, zárt és nyilvános útszakaszokon egyaránt, Las Vegasban, Los Angelesben és Szingapúrban. Ezen felül Las Vegasban több mint 100 ezer alkalommal szállítottunk átlagembereket. Utasaink kiemelkedően elégedettek voltak a szolgáltatással, az autók pedig egyetlen alkalommal sem okoztak balesetet.
Beépített óvatos vezetési stílus.
Tudjuk, hogy az igazán jó autóvezetők mindig odafigyelnek a gyalogosok és kerékpárosok biztonságára. Tudatosan ügyelnek arra, hogy elengedjék a mentőautókat. Elengedik a szemből érkezőket, mielőtt nagy ívben balra kanyarodnának, és mindig emlékeztetik utasaikat, hogy csatolják be magukat. Mindezeket a figyelmességeket beépítettük a robottaxi emberközpontú működésébe.
Figyelje meg, hogyan dolgozik az IONIQ 5 robottaxi: miután felveszi utasait, az utóbbiak szemén keresztül élhetjük át, milyen érzés ezzel az ultramodern taxival eljutni A-ból B-be. A videó rávilágít arra, hogy az önvezető robottaxi olyan mobilitási megoldást nyújt, amellyel mindenki, minden helyzetben biztonságosan közlekedhet, a tinédzserektől kezdve a sérülteken át az idősekig.
Az "Ott vagyunk már?" podcast szerkesztői a forradalmian új IONIQ 5 alapú robottaxi történetének a legmélyére ástak. Ebben az adásban Karl Iagnemma, a vezetés nélküli technológiák szakértőjének számító Motional vállalat vezérigazgatója, a robottaxi szellemi atyja – arról mesél Suzi Perry műsorvezetőnek, hogy hogyan kívánja mindennapi valósággá fejleszteni a teljesen autonóm közlekedést.
A Boston Dynamics megvásárlásával vadonatúj, minden eddiginél dinamikusabb szakaszába lépett a Hyundai azon törekvése, hogy új távlatokat érjen el a robotikai technológiák terén. A Boston Dynamics technológiai szakértelmét a Hyundai jövőképével társítva újraalkotjuk a mobilitás jövőjét.
A robotikából fakadó innovációk nem csak a kiváltságosok egy szűk csoportja számára lesznek hozzáférhetők: a robotok mindannyiunk számára megkönnyítik a hétköznapokat.
Robotjaink jelenleg elsősorban ipari környezetben dolgoznak, ahol biztonságosabbá, gazdaságosabbá és kiszámíthatóbbá teszik a munkavégzést. Agilis mobil robotunk, Spot hasznos üzemeltetési segédlet az olyan iparágakban, mint az energiaszolgáltatás, a közművek, az olaj- és gázkitermelés, a gyártás, az építőipar vagy a bányaipar, ahol képes hatékonyan ellenőrizni a berendezéseket, illetve begyűjteni az azokra vonatkozó adatokat.
Spot, mint ipari ellenőrző robot.
Agilis mobil robotunk, Spot lehetővé teszi a távoli vagy veszélyes ipari környezetek automatizált felügyeletét. Ezzel nem csak időt takarít meg, de az emberi munkaerő biztonságáról is gondoskodik.
Munkavégzés, szerte a világon.
A Boston Dynamics abban emelkedett ki piaci versenytársai közül, hogy már sikeresen integrálta agilis, mobil robotjait saját üzleti tevékenységeibe. A Boston Dynamics a robotika területének nagy hagyományokkal rendelkező, vezető szakértője és innovátora, amely a világ legnagyobb iparvállalataival működik együtt.
Fejlesztés együttműködésen keresztül.
Ebben az együttműködésben az egész határozottan nagyobb a részek összegénél. Szerencsére a Boston Dynamics és a Hyundai erősségei kiegészítik egymást, így technológiai szinergiákat hozunk létre.
Egymást kiegészítő termékportfoliók.
Míg a Hyundai robotikai laboratóriuma elsősorban szolgáltatás-orientált, emberközpontú technológiákat fejleszt - pl. mesterséges intelligenciát, csuklós robotokat, kiszolgáló robotokat és mobil platformokat, a Boston Dynamics agilis mobil robotokat fejleszt az ipari és logisztikai szektorok számára.
A Boston Dynamics célkitűzése, hogy olyan kivételes robotokat álmodjon és valósítson meg, amelyek könnyebbé és értékesebbé teszik az emberek életét. A Boston Dynamics vállalatot többek között az teszi különlegessé, hogy dinamikusan stabil, lábon járó gépeket kíván építeni.
Spot egy olyan agilis, mobil robot, amely soha nem látott dinamizmussal képes haladni akár egyenetlen terepen is, így képes biztonságosan, pontosan, nagy gyakorisággal elvégezni automatizált ellenőrzési és adatgyűjtési feladatokat. Ma már közel ezer Spot tevékenykedik a világban, értékes munkájukon keresztül biztonságosabbá, hatékonyabbá és kiszámíthatóbbá téve megbízóik tevékenységeit.
Atlas egy kutatási platform, amelyet az egész emberalakos mobilitás határainak feltérképezésére hoztunk létre. Atlas fejlett vezérlő rendszere és ultramodern hardver szerkezete olyan erővel és egyensúlyozó képességgel vértezi fel a robotot, amely az emberekhez hasonló mozgékonyságot kölcsönöz neki, ez pedig a létező legdinamikusabb emberszabású robottá teszi.
Jövőbeli tervek.
A Boston Dynamics és a Hyundai egy teljes robotikai értékláncot hoznak létre, amely a robot-alkatrészek gyártásától az intelligens logisztikai megoldásokig mindent magában foglal. Ez lesz annak a jövőbeli mobilitásnak a kiindulási pontja, amelynek segítségével a közúti járművek hagyományos koncepcióján áttörve korábban elképzelhetetlen helyekre jutunk el.
A BTS – a K-Pop szupersztárjai, egyben a Hyundai globális márkanagykövetei - legutóbbi videoklipjének forgatásán két meglepetés vendég: a Boston Dynamics robotjai, Spot és Atlas is megjelent. Nézzék meg, milyen jól szórakoztak a rögtönzött táncverseny során!