Rali világbajnokság
TCR túraautó-versenyzés.
Rally2.
A Hyundai a ralisportban és a pályaversenyzésben egyaránt jelentős sikereket ért el. A motorsport lehetővé teszi a versenyautók és a személyautók fejlesztése során szerzett tapasztalatok és ismeretek kölcsönös kicserélését és alkalmazását; az elektromos autóversenyzés pedig izgalmas új korszakot nyit nem csupán a Hyundai Motorsport, de a fenntartható mobilitás számára is.
A Hyundai közúti típusain, valamint WRC és TCR versenyautóin is megjelenő N márkanév tisztelgés a Nürburgring versenypálya, illetve a Hyundai koreai kutatás-fejlesztési központja, Namyang előtt. Az N logó grafikájában a sikán jelenik meg, ezzel utalva azokra a kihívásokra, amelyekkel a WRC, TCR és Rally2 pilótáknak a versenypályán, az i20 N, i30 N és KONA N vezetőinek pedig a közutakon kell szembenéznie.
Az N logó mellett a Hyundai Motorsport hagyományos színei is összekötik ezeket. A megjelenés alapjául szolgáló ‘Performance Blue’ fényezés szerves része az N modellcsalád személyiségének.
A rali világában nincs nagyobb kihívás, mint az FIA WRC rali világbajnokság, ahol a világ legtapasztaltabb pilótái és navigátorai gondoskodnak a sportág rajongóinak semmihez sem fogható szórakoztatásáról. Az ember és a gép együtt küzd az elsőségért a világ különböző pontjain, a legváltozatosabb útfelületeken.
Hyundai i20 N WRC Rally1 versenyautó murvás úton halad.
A pályaversenyzéssel szemben a raliversenyek közutakon kialakított útvonalon zajlanak, a pilótát navigátor segíti abban, hogy a lehető leggyorsabban teljesítsék az adott szakaszt. Ez a folyamatosan változó természeti vagy épített környezet is hozzájárul ahhoz, hogy a rali a világ egyik legizgalmasabb motorsport-ágazata - és ezek az izgalmak a WRC-ben csúcsosodnak ki.
Az először 1973-ban megrendezett bajnokságon a mai napig a világ legnevesebb autógyártóival - így a Hyundai-jal - is találkozhatunk. A január és november között zajló WRC rali világbajnokság során a csapatok, a pilóták és a rajongók körbejárják a földet, a messzi északtól a végtelen sivatagokig.
Az új Rally1-es géposztály nem csupán a WRC fenntartható jövő iránti elkötelezettségéről tesz tanúbizonyságot, hanem egyenlőbb esélyeket teremt a versenytársak között, valamint fokozza a sportág biztonságát. A WRC idén első ízben alkalmaz hibrid hajtástechnológiát. Ez, valamint a 100%-ban fenntartható forrásból származó üzemanyag alkalmazása vadonatúj szemléletet követelt meg a versenyautók fejlesztése során.
A naptárban szereplő tizenkét verseny során a csapatok a WRC-ben megszokott, változatos úttípusokkal - murva, aszfalt, hó és jég - találkoznak, a helyszínek között visszatérő kedvencek és ígéretes újdonságok egyaránt szerepelnek. Az Új-Zéland rali és a Japán rali idén visszatér a WRC naptárába - , hiszen a koronavírus-járvány miatt az előző két évben kénytelenek voltak lemondani a futamokat a szervezők.
Az egyes futamokra kattintva további információkat talál a motorsport.hyundai.com oldalon. Figyelem: nem biztos, hogy a 2022-es WRC évad összes versenyének részletes programja, illetve versenyleírása elérhető.
Két egymást követő évben elért rali világbajnoki cím birtokában a Hyundai 2021-ben arra készült, hogy méltóképpen búcsúztassa a 2017-es szabályzat szerint épült, ezért utolsó alkalommal rajthoz álló i20 Coupe WRC versenyautót. A csapat a tizenkét technikás futam során minden korábbinál több pontot gyűjtött össze, és ehhez kapcsolódóan három győzelmet, tizenhét dobogós helyezést, valamint 111 szakaszgyőzelmet tudhatott magáénak.
A Hyundai Motorsport olyan teljesítményt és hozzáállást mutatott ebben a rendkívül nagy kihívást jelentő évadban, ami tökéletesen megtestesíti a Hyundai és az N márka személyiségét.
Pilótáink és navigátoraink a mozgatórugói mindannak a sikernek, amelyet a Hyundai Motorsport felkészült mérnökei által a WRC futamaira felkészített versenyautóink elérnek. Az összes párossal elbeszélgettünk, hogy egy kicsit közelebbről is megismerhessük őket, és megtudjuk, hogyan dolgoznak együtt.
A WRC hibrid technológiájának bevezetése miatt az idei bajnoksággal az ismeretlenbe teszünk egy hatalmas lépést. A Hyundai i20 N WRC Rally1 versenyautóját részben az új szabályzat hívta életre, amelynek értelmében a hagyományos 1,6 literes belső égésű motorhoz egy (minden csapat esetében azonos) plug-in hibrid egység csatlakozik, részben pedig a Hyundai Motorsport nyolcéves WRC tapasztalatának kikristályosodását testesíti meg.
A TCR 2014-ben jött létre, mint a túraautó-versenyzés költséghatékony alternatívája. A globális motorsport egyik legizgalmasabb formátumáról van szó, hiszen számos autógyártó típusai vesznek részt a bajnokságokban, a versenyzés kiegyenlített erőviszonyokkal zajlik. Világszerte összesen tizenhat nemzetközi, regionális és országos TCR sorozat zajlik.
Palettánk fontos újdonsággal bővült 2021-ben: a már jól ismert i30 N TCR és Veloster N TCR versenyautók mellé felsorakozott az Elantra N TCR. A Hyundai Motorsport ügyfelei az egész szezonban töretlenül versenyképesnek bizonyultak: számos bajnoki címet és futamgyőzelmet szereztek, dobogós helyezést értek el szerte a világon.
A Hyundai Motorsport a PURE ETCR első évadában a Veloster N ETCR versenyautóval belépett az elektromos motorsport világába. Végül szoros küzdelemben, egyetlen ponttal maradtunk le az egyéni bajnoki címről.
A Hyundai Motorsport új tisztán elektromos, nagy teljesítményű túraautójával, a VELOSTER N ETCR modellel versenyzett a PURE ETCR bajnokságban. Ezzel izgalmas új korszak köszöntött be a Hyundai életében, amelyben az elektromos autóversenyzés a vállalat egyik oszlopává válik.
A PURE ETCR bajnokságban való részvételével a Hyundai újabb fontos lépést tett a motorsport (és általában a mobilitás) környezetbaráttá tétele felé.
A teljesítmény és a fenntarthatóság kombinációja.
Az olyan, tisztán elektromos versenyautók, mint a VELOSTER N ETCR, az élő bizonyítékai annak, hogy igenis lehetséges nagy teljesítményű elektromos járművet építeni.
Az összes TCR versenyautó elsőkerék-hajtású, alsó-középkategóriás ferdehátú vagy lépcsőshátú modellekre épül, amelyeket sorozatgyártású erőforrásokon alapuló, 2,0 liternél nem nagyobb lökettérfogatú turbómotorok hajtanak. A Hyundai az i30 N TCR-rel lépett be először a pályaversenyzés világába. Azóta a VELOSTER N TCR és az ELANTRA N TCR is kiegészítette a palettát, első elektromos versenyautónk, a VELOSTER N ETCR pedig vadonatúj fejezetet nyit a Hyundai Motorsport történetében.
A Hyundai Motorsport 2019. szeptemberében mutatta be versenyautó-kínálatának legújabb tagját, első elektromos versenyautóját, a VELOSTER N ETCR-t.
Az autó a Hyundai Motorsport túraautó-versenyzésben szerzett tapasztalatait hasznosítja. Ugyanúgy a csapat alzenaui (Németország) központjában készült, ahogy az i20 R5, az i30 N TCR és a VELOSTER N TCR.
A VELOSTER N ETCR tervezése 2018. novemberében vette kezdetét, 2019. augusztusára pedig az autó már átesett első tesztjein. A modell megjelenésével izgalmas új korszak köszöntött be a Hyundai Motorsport életében, amelyben az elektromos autóversenyzés a vállalat egyik oszlopává válik.
Az i30 N TCR testesítette meg a Hyundai Motorsport első szárnypróbálgatásait a pályaversenyzésben; a márka ezzel a modellel lépett be a világ egyik leggyorsabban fejlődő motorsport-osztályába.
A modell tervezése 2016. szeptemberében vette kezdetét, első kész példánya 2017. áprilisában gurult ki a tesztpályára. A modell azonnal ütőképesnek bizonyult: megnyerte az FIA WTCR bajnokság első, 2018-as bajnokságának nyitófutamát, majd az idényt egyéni és csapatszintű bajnoki címekkel zárta.
Innen töretlenül folytatódott a siker. A Hyundai Motorsport ügyfelei 2019-ben megismételték az egyéni bajnoki címet: ebben az évben a Hyundai négy kontinensen összesen nyolc különböző szériában lett bajnok.
A Hyundai Motorsport 2019-ben a Hyundai VELOSTER N TCR bevezetésével erősítette TCR portfolióját. Az autó sok szempontból a rendkívül sikeres i30 N TCR bajnoki receptjét alkalmazta. Az észak-amerikai túraautó-bajnokságban felmerült igényekre válaszul alkalmazott technológiát adaptálták a VELOSTER N-re, igazodva a Hyundai helyi modellkínálatához.
A VELOSTER N TCR először 2019. januárjában, Daytonában állt rajthoz. Már ez az első szezon rendkívül sikeresnek bizonyult: a Hyundai ügyfélversenyzői a végső elszámolásban első és második helyen végeztek az IMSA Michelin Pilot Challenge kupában, továbbá futamgyőzelmeket arattak a TC America bajnokságban.
A 2020-as Pekingi Autószalonon bemutatott ELANTRA N TCR bevezetésével tovább bővült a Hyundai Motorsport ügyfélverseny-programjának TCR palettája.
A modell fejlesztése 2019. második felében vette kezdetét. A tervezők és mérnökök üres lappal indultak, ugyanakkor hasznosították az i30 N TCR és VELOSTER N TCR modellekkel az előző három évben szerzett tapasztalatokat. Ez lehetővé tette számukra, hogy a többi Hyundai versenyautó erősségeit az Elantra esetében is alkalmazzák, ugyanakkor ahol csak lehetett, tökéletesíthették a korábbi megoldásokat.
A Rally2 program a Hyundai Motorsport ügyfél versenyrészlegének meghatározó oszlopa. A WRC-ből származó technológiákat és tapasztalatot felhasználva létrehozott Rally2 versenyprogram révén az ügyfélautóversenyzők egyaránt élvezhetik a Hyundai versenyautó építő tevékenységeinek gyümölcsét.
A Rally2 géposztályt eredetileg R5 néven hozta létre még 2012-ben az FIA, a nemzetközi motorsport irányító testülete. A géposztályt a ralisport másodvonalának szánták.
Mára azonban a globális motorsport egyik legélesebb versenyének helyt adó kategóriájává nőtt ki magát, amelyben a világ leginkább elismert gyártói által épített autókkal találkozhatunk.
A privát csapatok számára versenylehetőséget kínáló kategóriában szigorú költségkorlátozások vonatkoznak az autókra és az alkatrészekre egyaránt, így biztosítva azok megfizethetőségét. Ugyanakkor a kategóriába tartozó rali versenyautók nagy teljesítményű, versenyzésre teljes mértékben felkészített járművek.
A teljes egészében üres lappal megalkotott modell a második olyan rali versenyautó, amelyet a Hyundai ügyfélcsapatai és -versenyzői számára tervezett. A bajnoki címet szerző i20 R5 ügyfél-versenyautóval szerzett, ötéves tapasztalatunkat felhasználva vadonatúj futóművet, és ezáltal minden szempontból jobb konstrukciót terveztünk.
A folyamat 2020. januárjában vette kezdetét, amikor speciálisan felkészült tervezőink és mérnökeink megkezdték az i20 R5 projekt keretében szerzett tapasztalatok átültetését az új konstrukcióba. Ennek során kiaknázták az ügyfélversenyzés terén 2015. óta tapasztalt, lenyűgöző mértékű növekedést: az eredetileg csupán néhány főt foglalkoztató részleg ekkorra 60 fős csapattá duzzadt.
A németországi Alzenauban működő részleg hazai környezetben végezte el a modell kezdeti tesztjeit, majd 2021. elejétől kezdődően rendkívül szigorú tesztprogramra fogták az i20 N Rally2 versenyautót, amelynek Olaszország murvás szakaszaitól kezdve Svédország hóval és jéggel borított útjain kellett bizonyítania, összesen több mint 1000 tesztkilométer során. Ez a tesztprogram lehetővé tette a csapat számára, hogy tökéletesítsék a konstrukció fő elemeit.